[RIS-MEDIA]

[RIS-MEDIA]

From Everything and Everywhere
[RIS-MEDIA]

[RIS-MEDIA]

From Everything and Everywhere

چرا باید از همین امروز فایل های صوتی خود را با فرمت Flac دانلود کنید؟

چرا باید از همین امروز فایل های صوتی خود را با فرمت Flac دانلود کنید؟



فرمت Flac





حتما شما هم مانند بسیاری دیگر از کاربران معمولی با وارد شدن به پوشه موزیک خود در تلفن همراه، با انبوهی از فایل‌ های MP3 مواجه می‌شوید. MP3 تاکنون محبوب‌ترین فرمت فایل‌های صوتی بوده و اغلب کاربران از آن به عنوان یک فرمت پیش فرض برای موزیک هایشان استفاده می‌کنند.

در این مطلب می‌خواهیم با ارایه چند دلیل به شما اثبات کنیم که وقت آن رسیده تا با این فرمت خداحافظی کرده و به سراغ فرمت FLAC بروید.




زمان خداحافظی با MP3 فرا رسیده است

حتما در این ماه‌های اخیر، اخبار مختلفی درباره مرگ فرمت MP3 و عدم پشتیبانی سرویس‌های مختلف از آن به گوش‌تان خورده است. بر اساس یکی از این خبرها  سازندگان این فرمت اعلام کرده‌اند که دیگر مجوزی برای پتنت آن صادر نمی‌کنند. این موضوع بدان معناست که به زودی شاهد مرگ تدریجی این فرمت صوتی خواهیم بود.

فرمت Flac

در این حالت با از بین رفتن فرمت MP3، چه فرمت صوتی بهتر از Flac برای جایگزینی وجود دارد؟ مطمئنا Flac می تواند به راحتی یک جایگزین مناسب برای MP3 در حال مرگ باشد. از طرفی فرمت Flac نسبت به MP3 مزایای بیشتر هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.

عدم فشرده سازی = کیفیت بالاتر

تمامی فایل های صوتی به دو دسته با فرمت های فشرده شده (Lossy Fotmats) و فرمت های فشرده نشده (Lossless Formats) تقسیم می شوند. MP3 یکی از آن دسته فرمت های فشرده شده است که با ایجاد یک سری محدودیت ها در بخش صوتی ساخته می‌شود. اما FLAC یک فرمت فشرده نشده بوده و کیفیت بالاتری را در اختیار شنونده قرار می‌دهد؛ در واقع صدایی که در یک فایل Flac به گوش‌ می‌رسد، همان نسخه‌ای است که خواننده می‌خواهد شما موزیک را بشنوید.

فرمت Flac

با فشرده شدن یک فایل صوتی، احتمال آن وجود دارد که بخش هایی از دیتای صوتی فایل شما، از بین برود و بدین ترتیب به حداکثر کیفیت آن دسترسی نداشته باشید. در فرمت Flac هیچ فشرده سازی صورت نگرفته و فایل با بالاترین کیفیت در اختیارتان قرار می گیرد.

پشتیبانی از بیت ریت بالاتر

بیت ریت در واقع میزان اطلاعاتی است که در واحد زمان پردازش می گردد. هر چه پردازش دیتای صوتی در واحد زمان بیشتر باشد، جزییات بیشتری از فایل صوتی به گوش‌تان می‌رسد و در نتیجه به کیفیت بالاتری از آن فایل دست خواهید یافت.

فرمت Flac

فرمت Flac تا بیت‌ ریت 1411Kbps را پشتیبانی می‌کند. در واقع دیتای صوتی با سرعت 1411 کیلوبیت بر ثانیه در این فرمت قابل پردازش است. این مقدار در برابر بیت ریت 320 کیلوبیتی MP3، حرف های زیادی برای گفتن داشته و کیفیت بالاتری را در این زمینه ارایه می‌دهد. البته پشتیبانی از بیت ریت بالا در Flac یکی از نتایج غیر فشرده بودن این فرمت است.

هدفون گران قیمت‌تان با Flac هماهنگی بیشتری دارد

اگر هزینه زیادی را صرف خرید یک هدفون گران قیمت و یا یک تلفن هوشمند با پشتیبانی از DAC صوتی کرده‌اید، حتما باید سراغ فرمت صوتی Flac بروید. شاید با گوش دادن به موزیک با فرمت MP3، از کیفیت صدا رضایت داشته باشید، اما بهتر است بدانید این تجهیزات صوتی قدرتمند برای فرمت های صوتی فشرده نشده ساخته شده‌اند؛ بنابراین اگر می‌خواهید از حداکثر توانایی آن ها بهره ببرید، Flac را فراموش نکنید.

فرمت Flac

مشکلات فرمت Flac

حجم بالای فایل ها

از آنجایی که در فرمت های Flac هیچگونه فشرده سازی صورت نگرفته، این فایل ها حجم بالایی دارند. از همین رو هم اگر با محدودیت حجم در دستگاه خود مواجه هستید، شاید این موضوع برایتان مشکل ساز باشد. جالب است بدانید سرویس استریم موزیک آنلاین اسپاتیفای از فرمت OGG برای پخش با بیت ریت 320Kbps و فرمت MP3 برای پخش بیت ریت 128Kbps استفاده می‌کند. فایل OGG هم یک نوع فرمت فشرده نشده بوده که از حداکثر بیت ریت 320Kbps پشتیبانی می‌کند.

فرمت Flac

پشتیبانی سخت تر نسبت به MP3

فرمت Flac نسبت به MP3، از پشتیبانی کمتری در دستگاه های پخش کننده برخوردار است. تا همین چند مدت پیش، دستگاه های آیفون اپل قادر به پخش Flac نبودند و قابلیت پخش این فرمت به تازگی در جدیدترین نسخه iOS افزوده شده است. پخش کننده های خانگی و خودرو هم معمولا با این فرمت مشکل دارند. البته با توجه به فراگیری Flac، انتظار داریم، پشتیبانی دستگاه های مختلف از آن نیز افزایش یابد.

فرمت Flac

نظر شما در رابطه با فرمت صوتی Flac چیست؟ شما کدام فرمت را برای دانلود فایل های صوتی خود انتخاب می کنید؟

 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.